Service Concept

Uit recente cijfers blijkt dat in 2023 maar liefst 21% van de volwassenen te maken heeft met mentale klachten, dit is een toename van 4% ten opzichte van 2022. Onder mentale klachten kan worden verstaan: stress, werkdruk, sombere gevoelens, eenzaamheid en nog meer (RIVM, 2024).   
Ook is bekend dat het beoefenen van mindfulness een effectieve manier kan zijn om mentale klachten beheersbaar te maken. Mindfulness stamt af uit Boeddhisme en draait om het bewust aanwezig zijn in "het hier en nu" (MIND, sd).   

In het serviceconcept “Haar & Hart” wordt er op een laagdrempelige manier de mentale klachten aangepakt, terwijl het haar weer in model wordt gebracht.    

Fynes en Lally

Haar & Hart naar aanleiding van het model van Fynes en Lally   

Het model van Fynes en Lally, is een manier om een dienst in kaart te brengen door middel van het beschrijven van vijf onderdelen: dienst voordelen, de mensen van de dienst, het fysieke van de dienst, het proces van de dienst en de perceptie van de dienst.

 

De link naar het model die gebruikt wordt om de Fynes and Lally in te vullen:

https://www.researchgate.net/figure/Conceptual-Model-of-Service-Experience-Concept-Components_fig1_226367327  

 
Hieronder wordt het serviceconcept “Haar & Hart” uitgelegd aan de hand van het model van Fynes en Lally.   

Service benefits   

Bij een kappersbezoek is het delen van alledaagse gebeurtenissen vaak vanzelfsprekend. De informele setting verlaagt de drempel om te praten over deze gebeurtenissen, voornamelijk omdat de kapper een buitenstaander is van de klant.  

Het serviceconcept "Haar & Hart” biedt een laagdrempelige manier om te praten over dagelijkse uitdagingen, persoonlijke kwesties of onderwerpen die mensen willen bespreken, maar met iemand die buiten hen staat.  
Bij “Haar & Hart ”wordt er een vertrouwde en ontspannen omgeving gecreëerd, waarin niet alleen uiterlijke verzorging centraal staat, maar ook het mentale welzijn en is er ondersteuning bij de persoonlijke groei van de klant.  

 
Process 
 
Wat dit serviceconcept onderscheidt, is de abonnementsstructuur en het mindfulness aspect. In plaats van een eenmalige sessie, sluiten de klanten een kwartaalabonnement af van € 100 per kwartaal. Dit abonnement zorgt ervoor dat de klant elke drie maanden een afspraak heeft voor een knipbeurt, waarin ook een vertrouwelijk gesprek wordt gevoerd. Hierdoor ontstaat er, net als bij een coach, een langdurige vertrouwensrelatie.    

Elke afspraak begint met een mindfulness moment om de sessie bewust en gefocust te starten. Vanuit dit moment wordt het doel van het gesprek bepaald, waarna de kapper (die getraind is in luister- en gesprekstechnieken) de klant begeleidt tijdens de sessie. Zo wordt het gesprek op een natuurlijke manier gecombineerd met de knipbeurt.   

 

Physical   

De kapperszaak is een oase van rust en bestaat uit een ontvangstruimte en de ruimte waarin de klanten worden geknipt. Het hele pand is gevuld met planten, de ruimtes zijn aangekleed in rustige kleuren en er is voornamelijk natuurlijk licht. De ruimten hebben een opgeruimde uitstraling.   
Er klinkt in de ruimte waar geknipt wordt, rustige niet-aanwezige achtergrondmuziek. In de ruimte waar de mindfulness oefening wordt gedaan is het stil. Om zo het terugkeren naar het hier- en nu en het bepalen van het gespreksonderwerp te stimuleren.    
Daarnaast gebruikt de kapper natuurlijke haarproducten, om de impact op het milieu te verminderen.   

 

People   

Bij “Haar & Hart” zijn de kappers, ook coaches en getraind in luister- en gesprekstechnieken. Dit maakt het toegankelijker om openhartig te zijn en te praten over de kwesties waar men tegen aanloopt. De kappers zijn vakkundig opgeleid en kunnen het haar knippen en het gesprek leiden, goed combineren.   

 

Perception 

Door middel van het inhuren van vakkundige kappers die gespecialiseerd zijn in luisteren en gesprekken voeren, wordt ervoor gezorgd dat mensen zich gehoord en op hun gemak voelen bij “Haar & Hart”.  Klanten verwachten een moment van rust in het hedendaagse leven, door te bespreken wat er in hun hoofd omgaat en waar zij tegen aan lopen.   

De klant ziet een afspraak bij “Haar & Hart” niet alleen als een kappersafspraak; het wordt gezien als een moment van innerlijke en uiterlijke verzorging.  

Geoperationaliseerde template Haar & Hart