Marktingmix

De 7P model of ook de marketingmix genoemd, is een model die bedrijven helpt hun marketingstrategieën te ontwikkelen door 7 onderdelen te analyseren: Product, Place, Promotion, Price, People, Proces en Physical Environment. 

De link naar het model:

Alan Wilson, V. Z. (2024). In V. Z. Alan Wilson, Services Marketing integrating customer focus across the firm. Mc Graw Hill.  

Service marketing Triangle 

Service marketing triangle  

Op de pagina hiervoor is het serviceconcept aan de hand van Fynes & Lally beschreven. Dit model is een manier om het serviceconcept vanuit de service kant te beschrijven. Om de service vanuit de marketing kant toe te lichten, wordt hieronder de ‘service marketing triangle’ toegepast op Haar & Hart (Alan Wilson, 2024) 

Company  

Haar &  Hart is een bedrijf die aanbiedt een hoogwaardige haarverzorging in combinatie met laagdrempelige mentale ondersteuning. Het bedrijf is ook verantwoordelijk voor het aan nemen van getrainde professionals.  

Customers 

De klanten van de organisatie zijn mensen die graag mentale ondersteuning willen in  een veilige en vertrouwde omgeving. De doelgroep omvat mannen en vrouwen boven de 16 jaar.  

Employees 

De medewerkers zijn kappers en coaches die getraind zijn om een gevoelig gesprek te voeren met de klant. Hun verantwoordelijkheden zijn dan om persoonlijke aandacht en een vetrouwrelatie op te bouwen met klanten, het uitvoeren van mindfulness-momenten tijdens de afspraak en het toepassen van duurzaamheid in hun dagelijkse werkzaamheden.  

 

External marketing 

Het bedrijf communiceert met de klant via de advertenties en de website.  

Internal marketing 

Haar & Hart biedt trainingen, zoals workshops over gesprekstechnieken, aan de medewerkers, zodat de beloftes van het bedrijf waar kan worden in de praktijk. 

Interactieve marketing  

Door persoonlijke aandacht aan elke klant te geven, wordt er een relatie gebouwd tussen de medewerkers en de klant, waardoor de klant loyaal blijft voor de organisatie.   

 

Het model is geraadpleegd van:

Alan Wilson, V. Z. (2024). The services triangle . In V. Z. Alan Wilson, Services Marketing integrating customer focus across the firm (pp. 18-19). Mc Graw Hill.